Fiverr – co to jest, jak korzystać i kupować
Co zrobić, jeśli poszukujemy pomocy w przypadku szeroko pojętej analizy danych lub budowy raportów, a nie chcemy tego robić sami? Nie pracujemy też w dużej firmie, gdzie pewnie wystarczyłoby poszukać kogoś w innym dziale. Jedną z opcji jest poszukanie pomocy na portalu, gdzie swoje oferty proponują freelancearzy lub małe firmy. Dziś przyglądnę się bliżej jednemu z największych tego rodzaju miejsc w sieci. Zobaczycie zatem jak korzystać z platformy Fiverr, jak działa i jak wygląda proces kupowania. Zdradzę też kilka porad, jak szukać odpowiedniego dostawcy i na co zwracać uwagę. Zapraszam do lektury 🙂
Fiverr – co to jest
Jak można określić Fiverr? Jest to międzynarodowa platforma łącząca freelancerów, także małe firmy z osobami szukającymi pomocy w szeroko pojętych usługach online. Możemy tu spotkać osoby z całego świata, w tym również z Polski. Zakres usług i tego co można kupić jest dość spory, i co jakiś czas ciągle pojawiają się nowe kategorie. Te główne to grafika ,design, marketing online, copywriting i tłumaczenia, wideo i animacje, muzyka, programowanie, budowanie biznesu, styl życia. Dodatkowo w każdej z nich znajdziemy wiele podkategorii. W tym artykule skupię się na sytuacji, kiedy to my szukamy odpowiedniego dostawcy.
Fiverr działa już na rynku od ponad 10 lat i swoją nazwę wziął od ceny podstawowych usług czyli 5 dolarów. Po angielsku fiver (pisane przez jedno r) to potocznie „piątak”. Do dziś wiele podstawowych usług ciągle można kupić za taką kwotę. Znajdziemy jednak bardzo szeroką ofertę, a wachlarz cen dochodzi czasem do kilkuset czy ponad 1000 dolarów za zlecenie.
Fiverr poza językiem angielskim jest dostępny w kilku innych europejskich językach, ale nie w polskim 😉 Można natomiast znaleźć dostawców z naszego kraju, gdzie możecie sobie porozmawiać i ustalać szczegóły już „po swojemu” 😉
Fiverr w skrócie
Jak zatem możemy korzystać z Fiverr? Najpierw oczywiście musimy wejść na stronę (link) i założyć konto oraz stworzyć profil, ale to dość szybki i intuicyjny proces. Do rejestracji można też użyć aktualnego konta na Facebooku czy Google. Następnie w dużym skrócie wybieramy ofertę lub dostawcę, płacimy (karta, pay pal) i w wyznaczanym czasie otrzymujemy zamówioną usługę online. Rzeczą charakterystyczną jest to, że w przypadku Fiverr zasadniczo to my jesteśmy aktywną stroną i szukamy osoby lub usługi. Wygląda to trochę podobnie jak w przypadku sklepu online, przy czym tu wybieramy i personalizujemy usługę a nie produkt. Możemy również, jak w przypadku niektórych innych portali, dać własną ofertę i ustalić maksymalny budżet i poczekać na zgłoszenia. Ogromna większość transakcji na Fiverr odbywa się jednak w ten pierwszy sposób. Jest to też szczególnie wygodne, gdy sami już poznamy kogoś i następnym razem chcemy skorzystać z usług konkretnej osoby.
Fiverr analiza, raporty, IT
W tym artykule skupię się nieco więcej nad usługami z szeroko pojętej analizy danych, raportów, wizualizacji, co jest bardziej spójne z profilem bloga. Jeśli jednak chodzi o sposób kupowania, szukania dostawców, to wygląda to bardzo podobnie dla wszystkich innych kategorii, które możemy tu znaleźć. Jeżeli zatem zadecydujecie się przy okazji, że chcecie kupić logo lub animacje na You Tube, to będzie to wyglądać w bardzo podobny sposób.
Jak zacząć korzystać z Fiverr – szukanie oferty
Pierwszym etapem jest znalezienie ofert, które spełniają nasze kryteria. Fiverr oferuje dość szeroki i elastyczny system filtrowania i wyszukiwania szukanych usług. Na samym początku mamy zasadniczo dwie drogi. Użycie wyszukiwarki ogólnej, lub wybór danego obszaru (kategoria i podkategoria). W obu przypadkach po wstępnej selekcji możemy dodać kolejne kryteria wyszukiwania. Ale idźmy po kolei 😉
W przypadku głównej wyszukiwarki wpisujemy słowo lub frazę i klikamy „search” (szukaj). Podobnie jak w googlach dla części z popularnych słów zobaczymy podpowiedź. W tym przypadku dobrze jest wpisać dość konkretnie rzecz lub frazę, której szukamy.
Alternatywnie, nasze poszukiwania możemy zacząć od wejścia w daną kategorię. W tym przypadku będzie to „Programming & Tech” i później „Data Analysis & Reports”. Tu jeszcze mała uwaga. W przypadku szukania po kategorii, niekoniecznie wszystko będzie w jednym miejscu. Przykładowo jeśli jesteśmy przy szeroko pojętej pracy z danymi, mamy również takie podkategorie, jak „Databeses” (bazy danych) czy „Data Entry” (wprowadzanie danych). Na te moment zobaczymy jednak tylko „Data Analysis & Reports” (kategoria główna to „Programming & Tech”).
Wchodząc w ten obszar od razu widzimy najbardziej popularne podkategorie. W tym przypadku to wprowadzanie danych, wizualizacje czy uczenie maszynowe i inne. Klikając w jakąkolwiek z nich system pokaże nam przefiltrowane wyniki. Jest to jednak opcjonalne, już na tym etapie widzimy poniżej konkretne oferty. Przesuwając stronę w dół możemy zacząć szybko je przeglądać. Można jednak też użyć dodatkowych filtrów, o których teraz opowiem.
Filtrowanie od lewa do prawa – zobacz co można ustawić
Na tym etapie możemy dokonać dodatkowej selekcji korzystając z kilku opcji. Jest to o tyle przydatne, że ułatwi nam później wybór. Zobaczmy zatem, jak korzystać z tych dostępnych filtrów w Fiverr – poniżej zaznaczone w ramce na górze.
Idąc od lewej strony mamy „Service Options”. Tu opcje będą zależne od wybranej kategorii i pozwoli nam to ograniczyć się do jakiegoś popularnego kryterium. W tym wypadku może to być Excel, Google Spreadsheet czy języki programowania jak Python, R i inne.
Idąc dalej mamy „Seller Service”. Jest to z kolei obszar, gdzie możemy wybrać doświadczenie sprzedającego, a także język którym się posługuje oraz kraj w którym mieszka. W przypadku Fiverr aby przejść na wyższy poziom (wszyscy zaczynają od New Seller czyli świeżak) trzeba spełnić określone kryteria. Są to ilość zakończonych zleceń, ich sumaryczna wartość, odpowiednie dobre oceny od klientów itp. Co ważne status jest potwierdzany raz na miesiąc, a więc aby utrzymać się na danym poziomie trzeba cały czas dostarczać odpowiednią jakość.
Kolejne ustawienia to planowany budżet, a więc ile chcemy wydać na dany projekt, a także czas dostawy. W tym drugim przypadku system filtruje według spodziewanego czasu projektu, który jest określany przez sprzedającego w przypadku każdej oferty. W praktyce jednak czas realizacji może potrwać dłużej, szczególnie jeśli jako klient chcesz coś dodatkowo przegadać lub zmienić.
Jeśli to mało to zobaczmy więcej 🙂 Możemy użyć również filtrów znajdujących się po prawej stronie paska, aktywując odpowiednie opcje.
- Pro service – włączamy ją jeśli chcemy zobaczyć oferty tylko z sekcji tzw. Pro, a więc po dodatkowej weryfikacji jakości i doświadczenia ze strony Fiverr. Są to również oferty odpowiednio droższe 😉
- Local Sellers – jeśli w ustawieniach profilu mamy podany poprawny kraj, to uaktywnienie tego filtra powoduje wyświetlenie dostawców tylko z naszego kraju
- Onlines Sellers – ta opcja jest dobra, jeśli liczymy na szybką dostawę lub konsultację i chcemy od razu z kimś porozmawiać. Widzimy bowiem tylko dostawców, którzy są aktualnie dostępni czyli online
Przeglądanie ofert
Wybraliśmy zatem kategorię i ustawiliśmy filtry. Jak dalej korzystać z Fiverr? Poniżej mamy już zestaw ofert według wybranych kryteriów. Widzimy jednak tylko rodzaj miniaturki. Na tym etapie widzimy, także od jakiej kwoty zaczyna się dane zlecenie i średnią ocenę, jaką wystawili kupujący. Jeśli coś przykuje naszą uwagę, klikamy i wchodzimy w bardziej szczegółowy panel.
Po tym jak wejdziemy w daną ofertę po pierwsze możemy obejrzeć kilka zdjęć i przykładów prac. Ma to szczególne znaczenie w przypadku projektów, gdzie liczy się wizualna strona. Dodatkowo po prawej stronie widzimy skrócony opis i zakres cenowy. Zazwyczaj oferty mają 3 pakiety – podstawowy (basic), standardowy oraz premium.
Jeśli przejdziemy niżej mamy bardziej szczegółowy opis oferty (nazywanej tu z języka angielskiego „gig”), a także porównanie wcześniej wspomnianych pakietów. Opisy te w całości pochodzą od sprzedających, a więc jedne będą krótsze, inne dłuższe i bardziej szczegółowe.
Ale to jeszcze nie koniec:) Idąc dalej mamy opis sprzedającego a także opcję kontaktu (Contact Me pod zdjęciem). Jest to proste rozwiązanie, ale bardzo przydatne, gdyż mamy okazje porozmawiać lub dopytać o cokolwiek zanim złożymy zamówienie.
Poniżej mamy z kolei sekcję z komentarzami i ocenami. Dotyczą one tej konkretnej oferty. Idealnie jeśli ktoś ma same„piątki” 😉 Statystycznie jednak rzecz biorąc im więcej zleceń na koncie, tym większe prawdopodobieństwo, że niektóre oceny będą niższe. Trzeba dodatkowo dodać, że ocena nie jest obowiązkowa w momencie finalizacji zakupu. Uśredniając, można powiedzieć, że około 30-50% transakcji kończy się wystawieniem oceny przez kupującego. Zatem liczba recenzji zawsze będzie mniejsza od faktycznej liczby zamówień, które wykonała dana osoba.
Jeśli już zdecydujemy się na danego dostawcę i pakiet, możemy przejść dalej klikając jeden zielonych przycisków (continue lub select). Jesteśmy wówczas kierowani na stronę do płatności. Możemy również wpisać dodatkowy komentarz czy informację dla sprzedającego. Płatności dokonujemy za pomocą karty lub paypal. W zależności aktualnej polityki możliwe jest, iż Fiverr pobierze niewielką opłatę od kupującego. Będzie to na przykład 1 $ dla tańszych zleceń, lub pewien procent powyżej danego pułapu. Będzie to oczywiście widoczne w momencie zakupu. Następnie czekamy i jeśli wszystko jest w porządku zatwierdzamy dostawę usługi. Na koniec możemy wystawić sprzedającemu ocenę, a nawet dać napiwek 😉
Jak kupować? Na co zwracać uwagę?
Fiverr oferuje ogrom dostawców i ofert. Warto jednak pamiętać o kilku rzeczach, zanim się na coś zdecydujemy. Jak zatem mądrze i bardziej efektywnie korzystać z Fiverr?
Relacja Ocena-Cena-Staż
Po pierwsze zastanówmy się czego szukamy i jaki mamy budżet. To także jest związane z jakością usługi, której oczekujemy. Z uwagi na to, iż mamy dostawców z całego świata jest oczywiście możliwe znalezienie dobrych i tanich usług, ale jest tu kilka pułapek. Zazwyczaj część usługodawców najlepsze ceny oferuje na początku, kiedy dopiero wchodzą na platformę i chcą czymś przyciągnąć klientów. Później wraz z doświadczeniem, pozytywnymi ocenami (jeśli takie są), niektórzy podnoszą także ceny. Z drugiej strony odpowiednia ilość pozytywnych komentarzy zwiększa szansę, iż będziemy bardziej zadowoleni. Co do ilości ocen pamiętajcie, że nie są one obowiązkowe i zazwyczaj X komentarzy oznacza około 2 lub 3 razy więcej wykonanych zleceń.
Ogólnie większa liczba ocen i komentarzy daje lepszy obraz tego, czego można się spodziewać. Sama jednak ich ilość niekoniecznie wskazuje na to, iż będziemy zawsze lepiej obsłużeni od kogoś kto ma ich mniej. Ogólnie im dłużej ktoś jest obecny na platformie, tym więcej tych ocen się pojawia. Jednakże ich tempo przyrostu potrafi się różnić. Ktoś może traktować pracę na Fiverr jako pełny etat, podczas gdy ktoś inny działa tylko od czasu do czasu i jeszcze z przerwami na wakacje 😉 Poza tym znaczenie będzie miał też rodzaj i oferowana wartość. Jeśli ktoś skupia się na małych usługach za 5 $ to ma szansę na znacznie więcej transakcji i ocen w porównaniu do kogoś, kto oferuje bardziej kompleksowe usługi za np. 50 czy 100 $.
Jak zatem dobrze korzystać z Fiverr? Na pewno, zwracajcie uwagę na relację cena do stażu na platformie i komentarzy, ale miejcie też na uwadze wasze wymagania i tego kogo i za ile szukacie 😉 Jak to pewne powiedzenie mówi „Skąpy płaci dwa razy” 😉
Opis i komunikacja
Kolejna sprawa to odpowiednia komunikacja. W niektórych przypadkach pewne zlecenia mogą być proste i trudniej o pomyłki czy niedomówienia. Być może będziecie potrzebować np. wprowadzenia ręcznego jakichś danych do arkuszy na zasadzie przepisz i zapisz.
W wielu jednak przypadkach odpowiednia komunikacja to podstawa. Czytajcie zawsze uważnie ofertę, lub ewentualne różnice pomiędzy pakietami. Zawsze też pytajcie dostawców o jakieś niejasne punkty, tym bardziej że można to zrobić przed zakupem usługi (!). Ma to szczególne znaczenie, jeśli jest to usługa wymagająca pewnej twórczości i chcecie poznać na przykład, jak ktoś coś widzi, czy ma pomysł itd. Być może na podstawie samej odpowiedzi zobaczycie czyjś styl, dokładność lub jej brak, czy będzie łatwiej wam się dogadać. Nie zakładajcie, że jak napiszecie poproszę ładny raport czy dasbhoard z dwoma tabelkami, to ktoś po drugiej stornie na pewno wpadnie co macie w głowie 🙂 Przy okazji jeśli chcecie cos więcej poczytać na temat dashboardu, to zapraszam na inny mój artykuł pod tym linkiem.
Oczywiście nie popadajcie też w skrajność. Nie chodzi też o to, żeby maglować kogoś dziesięcioma mailami w sprawie prostej usługi za 5 $ 😉 Zasadniczo jednak im większa wartość zamówienia (dla was), tym ważniejsza będzie odpowiednia komunikacja i zrozumienie po obu stronach.
Fiverr dodatki
Mamy tu też całkiem sporo różnych pomniejszych, ale przydatnych opcji.
Przykładowo przy przeglądaniu oferty można ją dodać do ulubionych. U góry w menu klikamy po prostu na zapisz (save). Jest to bardzo fajne, gdy chcemy coś później porównać, albo po prostu wrócić do zakupu w inny dzień.
Jeśli nie pasuje nam konkretnie żaden pakiet, ale ogólnie jesteśmy zainteresowani dostawcą, to możemy poprosić o ofertę spersonalizowaną. Klikając na „Get a Quote” (dosłownie uzyskaj wycenę) możemy wpisać komentarz, co nas interesuje, termin dostawy i budżet. Wówczas dostawca odpowie, czy godzi się na to czy nie, lub zaproponuje coś pośredniego 😉
Powodzenia ! 🙂
Pewnie można by jeszcze ten temat ciągnąć. Fiverr oferuje na prawdę sporo udogodnień i pomocy. Do pewnych aspektów wrócę w oddzielnych wpisach. Mam nadzieję jednak, że już po tej lekturze będziecie znacznie lepiej przygotowani do tego, jak korzystać z Fiverr. Może znajdziecie nawet ciekawych współpracowników na dłuższe lata? Tak czy inaczej życzę wam powodzenia we wszystkim!
Michał
Ahoj! A może coś więcej?
Jeśli chcesz być na bieżąco to po prostu zostaw swój e-mail. Nie ominie Cię żadna nowość :)